Versterk je Culturele Skills
Gebaseerd op het boek Naar de compassievolle school
Praktisch maatwerkprogramma universele inclusie waarin leraren hun intercultureel bewustzijn en pedagogisch kompas verrijken
In een diverse klas is sensitief lesgeven inspirerend én noodzakelijk om alle leerlingen erbij te houden. Het programma Versterk je Culturele Skills geeft leraren praktische tools om cultuur en natuur als krachtbron te benutten. Zo leren zij de unieke bijdrage van iedere leerling - met zijn afkomst als kracht - écht te zien en te begeleiden.
Gebaseerd op het boek
Naar de compassievolle school ontdek je hoe compassie, zelfreflectie en relationele veiligheid de bedding vormen voor een schoolcultuur waarin iedereen mag bloeien.
Universeel inclusief onderwijs
Dit programma helpt teams om de culturele rijkdom te herkennen en in te zetten voor gelijke kansen en universeel inclusief onderwijs. We versterken het team in culturele sensitiviteit, burgerschap, sociaal-emotioneel leren en verbinding met leerlingen, ouders en elkaar – precies wat ook jouw school dagelijks nodig heeft.
Wat je ontvangt
• Praktische handvatten om cultuur en diversiteit als krachtbron te benutten
• Tools voor traumasensitief werken en het versterken van verbinding
• Persoonlijke verhalen, rituelen en inzichten uit inheemse wijsheid
• Een veilige bedding waarin leerlingen, leraren en ouders zich gezien voelen
Voor wie
Leraren (ook NT2), schoolleiders, opleiders, beleidsmakers en begeleiders die verlangen naar een schoolcultuur waarin verbinding, betrouwbaarheid en groei centraal staan.
Extra verdiepingsmodule op aanvraag
Naast dit programma is er de aanvullende module Lesgeven aan nieuwkomers met
• Focus op traumasensitief begeleiden van kinderen die nieuw zijn in Nederland
• Praktische begeleiding bij integratie, cultuurkennis en klasdynamiek
Nieuw boek januari ’26:
Naar de compassievolle school
Universeel inclusief onderwijs en verandermanagement vanuit inheemse wijsheid.
Opvolger van Lesgeven aan nieuwkomers.
DIT ZEGGEN COLLEGA'S
Hélène, je gedrevenheid, enthousiasme en warm hart voor vluchtelingen hebben mij geraakt.
De Lesbosreis gaf me nieuwe inzichten in wat onderwijs voor deze jongeren écht kan betekenen. Het maakte het onzichtbare voelbaar.
Ellis Hoogendoorn, directeur Séba Kesteren
Of het om strategisch overleg gaat of over advies aan een directeur, je denkt gewoon: "Bel Hélène even".
Iwan Specht, projectmanager Nieuwkomers, Gemeente Rotterdam
Waarom ik dit werk doe
Culturele diversiteit in het onderwijs is mijn passie. Al ruim 30 jaar zet ik me in voor gelijke kansen voor meisjes en jongens uit verschillende culturen. Ik geloof dat ieder kind een innerlijk kompas heeft – en dat we als leraren kunnen helpen dat kompas te versterken. Zo ontstaat ruimte voor heling, groei en echte verbinding.
Leerlingen zijn cultuurdragers: ze brengen verhalen, waarden en perspectieven mee die ons als samenleving verrijken. Als we leren die geschenken te herkennen en waarderen, ontstaat er wederzijds begrip en een inclusieve leeromgeving.
Mijn liefde voor het begeleiden van kinderen met diverse achtergronden begon in Spoorwijk (Den Haag) in 2006. Via humanitaire hulpverlening op Lesbos verdiepte ik mijn kennis van de psycho-sociale uitdagingen waarmee kinderen te maken krijgen. Die ervaring vormt de basis voor mijn programma’s, waarin traumasensitief en cultuurbewust lesgeven centraal staan.
Over Hélène van Oudheusden
- Beleidsadviseur multicultureel onderwijs en traumapedagoog met 30+ jaar internationale ervaring
- Auteur van Lesgeven aan nieuwkomers en de opvolger Naar de compassievolle school (januari 2026) – over inclusief onderwijs vanuit inheemse wijsheid en universele waarden
- Founder van onderwijsreizen naar Lesbos, Griekenland
Wil je overleggen over een lezing of training?
Laat je gegevens achter, dan neem ik contact met je op.






