Online cursus - update januari 2024
Lesgeven aan nieuwkomers

Voor leraren en oop'ers

E-learning Lesgeven aan nieuwkomers

E-learning

Traumasensitief lesgeven aan nieuwkomers

PO/VO/ISK

* Wat is trauma?

* Hoe weet ik of ik een leerling naar zijn reis/vlucht mag vragen?

* Wat is eigenlijk het verschil tussen trauma en pubergedrag?

* Hoe ga ik om met verschillende culturele achtergronden in één klas?

* Waarom blijven de kinderen in hun eigen taal praten?


Zomaar wat vragen die leraren voor nieuwkomers elke dag kunnen hebben. Het is prachtig om kinderen een nieuwe start in Nederland of België te geven. En het is ook heel belangrijk dat je daarbij goed voor jezelf zorgt.


De migratie stijgt. Naast mensen uit Oekraïne komen nieuwkomers vooral uit Syrië, Turkije, Polen en India. De kinderen gaan door heel Nederland en België naar school (CBS).   


Heb of krijg jij een nieuwkomer in de klas?

Met deze e-learning ontvang je inzicht, tools en inspiratie om te groeien in traumasensitief lesgeven aan kinderen die opnieuw gaan wortelen in een vreemd land.

 

Wat brengt de e-learning je?

Leerlingen die als vluchtelingkind of kind van arbeidsmigranten naar Nederland of België komen, maken indrukwekkende ervaringen mee. Ze moesten hun vertrouwde omgeving verlaten en proberen zich thuis te voelen in een nieuw land. Dat kan gevoelens van angst, heimwee en soms ook traumatische emoties oproepen. Als leraar heb je de mogelijkheid om deze overgang liefdevol te ondersteunen. Met traumasensitief lesgeven kun je vanuit jouw zelfzorg de nieuwkomers een warm welkom bieden in je klas.


Omdat jij centraal staat, start de e-learning Lesgeven aan nieuwkomers met praktische zelfzorg. Vervolgens leer je over wat trauma is, ontvang je tools voor traumasensitief lesgeven en krijg je tips van nieuwkomers én van je collega’s. Zodat je vanuit zelfvertrouwen kinderen kunt begeleiden bij hun (tijdelijk) nieuwe toekomst in Nederland. 


Duur: ca 2,5 uur

Voor wie?

  • NT2/ISK/EOA/OKAN-leraren in Nederland en België
  • Zij-instromers
  • Intern begeleiders en zorgcoördinatoren
  • Orthopedagogen
  • Kindercoaches
  • Schoolleiders
  • Onderwijsondersteuners
  • ... en voor iedere leraar die een nieuwkomer in de klas heeft of krijgt

Heb je anderstalige leerkrachten in je team?

De e-learning is ook in het Engels en Duits beschikbaar. Neem hiervoor even contact met me op.


Ik doe mee met de e-learning

Wat een superfijne en leerzame

e-learning over het lesgeven aan nieuwkomers. Het geeft mij veel inzicht. Ik heb nog tabbladen openstaan voor de extra informatielinks die gedeeld worden. Erg fijn! Ik ga zeker meer e- learnings volgen. Dankjewel!


Marjolein van Wijk, onderwijsondersteuner

ISK-SKILLS vmbo, Heemstede


Tarief


€ 59,50


Inclusief

  • Direct toegang tot de e-learning
  • Certificaat
  • 3 Maanden toegang


Je werkt aan de kerndoelen:

- Orïentatie op jezelf en de wereld

- Inclusiviteit en diversiteit

- Burgerschap


De e-learning past binnen je persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).


Je betaalt de e-learning eerst zelf. Daarna ontvang je direct een betaalbewijs waarmee je de e-learning op school kunt declareren.


BTW-vrij

Ik doe mee

Deze e-learning is heel helpend voor onze school. Nieuwkomers kiezen vaak voor een openbare in plaats van een christelijke school. Met het boek en de e-learning 'Lesgeven aan nieuwkomers' kunnen we onszelf sterker neerzetten als team.


Carolina Peters, schoolleider

Iedereen die met nieuwkomers werkt moet met deze e-learning aan de slag. Heel bijzonder!


Er wordt veel gepraat over wat je wel en niet moet doen bij nieuwkomers.

Maar voor deze training geldt: alles wat er staat doet ertoe, het zijn geen loze woorden. Je bent inderdaad eerst mens en dan pas leraar. 

 Mahalath Dijkstra, AZC-School De Bazaar, Rijswijk

De e-learning zit echt mooi in elkaar en kan leraren veel brengen. Hij biedt veel mogelijkheden om op je eigen manier aandacht te besteden aan zelfzorg. De tips en oefeningen zijn laagdrempelig en eenvoudig toe te passen in de dagelijkse praktijk. 

 Nynke Bekema, coördinator en NT2-docent Caleido

Budget

Scholen betalen de e-learning vanuit:

Waarom mijn begeleiding?

Met plezier verzorg ik sinds 25 jaar sociaal-emotionele training voor leraren en leerlingen op multiculturele scholen.


Het raakt me als een nieuwkomer, die probeert te wortelen in een nieuw land, onbedoeld met te zware emotionele lasten kampt. Het is lastig om op te groeien als je je emoties nog niet kunt (h)erkennen. Wanneer je afhankelijk bent van wat je ouder(s), leraren en andere volwassenen tegen je zeggen, terwijl je intuïtie misschien een andere stap aangeeft.


Ik help leerlingen om te navigeren met hun emoties en om zichzelf thuis te voelen in hun lichaam. Voor leraren doe ik hetzelfde, omdat we allemaal kind waren en ieder van ons soms worstelt met wat we innerlijk nog aan het verwerken zijn. Wanneer je nieuwsgierig blijft naar je persoonlijke en professionele groei sta je steeds meer vanuit innerlijke kracht voor de klas. Als inspirerend rolmodel voor kinderen die ons zo nodig hebben tijdens hun groei.


Na een loopbaan in het bedrijfsleven schoolde ik mij om tot pedagoog/traumatherapeut. Ik schreef deze e-learning als pedagoog en ervaringsdeskundige in begeleiden van nieuwkomers en in vluchtelingopvang.


Vanuit mijn tweede thuis, Lesbos (Griekenland), ben ik betrokken bij vluchtelingen die een nieuwe toekomst zoeken in Europa.


Boeken

Lesgeven aan nieuwkomers

Teaching Refugee Children

Maak een Krachtplek van je Werk

Verbindende waarden op multiculturele scholen (uitverkocht)


Foto header: Pixabay

Hélène van Oudheusden
Teaching Refugee Children
Share by: