Versterk je Traumasensitieve Skills met Storytelling
Inspirerende 2-maanden methode voor teams: stevig voor de groep vanuit je nieuwe narratief in multicultureel onderwijs
Word een duurzame veranderaar in inclusief nieuwkomersonderwijs
Met het programma Versterk je Traumasensitieve Skills met Storytelling van internationaal traumapedagoog, humanitair werker en auteur Hélène van Oudheusden versterk je jouw kwaliteiten in traumasensitief lesgeven aan nieuwkomers.
Je wordt specialist en aanspreekpunt binnen jouw school en bestuur voor onderwijs aan leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Als veranderaar breng je nieuwkomersonderwijs in jouw regio naar een hoger niveau.
Uitdagingen in nieuwkomersonderwijs
Onderwijs aan kinderen waarvan je de achtergrond niet kent, brengt uitdagingen met zich mee.
Veelvoorkomende vragen van schoolleiders, leraren en zorgmedewerkers zijn:
- Welke trauma's dragen mijn leerlingen met zich mee?
- Wanneer is sprake van trauma en wat moet ik dan doen?
- Mag ik wel of niet naar de achtergrond van leerlingen vragen?
- Hoe kan ik meer traumasensitief lesgeven?
- Hoe begrens ik mijn neiging om over mijn grenzen te gaan?
- Hoe ga ik om met andere gewoontes waar ik persoonlijk moeite mee heb?
- Wat doe ik als een meisje van haar moeder niet alleen met een mannelijke leerkracht in het lokaal mag zijn?
- Waarom word ik zelf zo emotioneel als ik het thuisverhaal van mijn leerling hoor?
- Wat kan ik doen als een leerling mij negeert en tegen een collega wel praat?
In het programma Versterk je Traumasensitieve Skills met Storytelling krijg je antwoord op al deze vragen èn vergroot je je persoonlijk leiderschap als leraar.
Testimonials
"De samenwerking met Hélène van Oudheusden is fijn omdat er veel ruimte voor inhoudelijke afstemming en overleg is. Dit maakt dat de leergang aansluit bij de ontwikkeling van onze medewerkers."
Kelly Rosendahl, OPONOA Academie, Borculo
"Ik ben tevreden over de workshop Innerlijk leiderschap van Hélène van Oudheusden. Collega’s hebben het boek en de e-learning doorgenomen, waarna we de studieochtend met workshop volgden. Hierna is er verandering te zien in de onderstroom bij het team. Collega's denken nu actiever mee en nemen meer initiatief. Ik ben blij dat we deze scholing zo aangeboden hebben."
Jinnie Bodt, Teamleider Winterswijk
"Vorige week met mijn team een mooie maatwerkbijeenkomst gevolgd van traumaspecialist Hélène van Oudheusden. Hélène is een prettige spreker om naar te luisteren.
Na haar introductie over innerlijk leiderschap nemen, gingen we aan de slag met een sterke groepsopdracht. Traumasensitief lesgeven is en blijft zeer actueel en de Toolbox “Traumasensitief lesgeven” van Hélène van Oudheusden, met bijbehorende bijeenkomsten, raad ik dus zeker aan voor teams!"
Ronald van Veen, Teamleider Wolfert College, Rotterdam

Opzet teamprogramma
Level 1
Versterk je Traumasensitieve Skills
Verdiep je basiskennis over lesgeven aan kinderen waarvan je de achtergrond niet kent en versterk je interactie met leerlingen, ouders en collega's.
Je ontvangt actuele training in:
- Theoretische basis van traumasensitief lesgeven
- 25 Tools voor traumasensitief onderwijs
- 5 Interventies voor zelfzorg in de klas
- 3 Oefeningen voor sociaal-emotioneel leren
- Zorgplan op maat
- To-the-point leervragen stellen en beantwoorden
- Q&A over praktijkvragen
Het resultaat is dat je:
- Een veilig pedagogisch klimaat creëert
- Actuele tools voor nieuwkomersonderwijs beheerst
- Collega's kunt begeleiden met casuïstiek
- Je persoonlijke groei als leraar of zorgmedewerker versterkt
- Aanspreekpunt wordt voor onderwijs aan nieuwkomers binnen je school
Level 1 bestaat uit:
- Boeken 'Lesgeven aan nieuwkomers'
- E-learning 'Traumasensitief lesgeven'
- Maatwerkworkshop voor jouw team
- Individuele coaching voor twee leraren
Samenwerken
Plan je kennismakingsafspraak en zet de volgende stap in je professionele groei in nieuwkomersonderwijs.
Level 2
Storytelling in
nieuwkomersonderwijs
Het is tijd om de verandering te starten die zo nodig is op school. Ontdek hoe je jouw persoonlijke en professionele verhaal kunt vernieuwen, zodat je je impact in nieuwkomersonderwijs versterkt.
Je ontvangt verdiepende training:
- Je onderzoekt en vernieuwt je persoonlijke verhaal: waar zit jouw groei op school?
- Je doorziet de cyclus van veranderprocessen als onderdeel van jouw storytelling
- Je stemt nieuwkomersonderwijs af op de verhalen van je leerlingen waarin je actuele maatschappelijke uitdagingen zoals verruwing en snelle veranderingen meeneemt
- Je herkent signalen die aangeven dat je toe bent aan een nieuw hoofdstuk
- Je ontwikkelt
moed en daadkracht om naar voren te stappen en jouw vernieuwde verhaal te delen
Het resultaat is dat je samen:
- Een compassievolle, inclusieve leeromgeving creëert waarin elk kind zijn eigen verhaal kan delen en ontwikkelen
- Nieuwe talenten bij jezelf ontdekt die bijdragen aan jouw professionele groei
- Opnieuw de regie over jouw interne dialoog neemt, passend bij wie je nu bent
- Proactief ruimte inneemt en meedenkt over de toekomst van maatwerkonderwijs
- Direct stappen zet voor heldere stevigheid binnen de zorgstructuur
- Een community bouwt van krachtig, compassievol onderwijs, waarin de verhalen van jullie leerlingen en leraren samenkomen en verbinden
Level 2 bestaat uit:
1.
Maatwerkworkshop
voor jouw team
2. Mentoring voor twee leraren
3. Adviesgesprek voor de teamleider
Samenwerken
Plan je kennismakingsafspraak en zet de volgende stap in effectieve storytelling op jouw school.
Maak vanuit je hart het verschil in traumasensitief lesgeven
- Hélène van Oudheusden
Over de trainer
10.000+ leraren en 45.000+ kinderen begeleid
Hélène van Oudheusden is 25+ jaar internationaal pedagogisch coach en adviseur nieuwkomersonderwijs. Ze schreef Lesgeven aan nieuwkomers (o.a. vertaald als Teaching Refugee Children en Unterricht für Migrantenkinder).
Founder van de studiereis naar Lesbos.
10.000+ leraren en 45.000+ kinderen begeleid
In trainingen en mentorships helpt Hélène van Oudheusden leraren hun persoonlijk leiderschap te versterken en het maximale uit te halen uit het potentieel van kwetsbare leerlingen in stedelijke omgevingen.
Haar betrokkenheid bij nieuwkomersonderwijs ontstond in 2006 op scholen in zwakke wijken van Den Haag. In 2015 startte ze op Lesbos haar particuliere NGO voor de opvang van vluchtelingen. Die ervaring was de start van een persoonlijke en professionele reis in leiderschap nemen daar waar bestaande structuren niet toereikend zijn. Ze vertelt hierover in lezingen als voorbeeld van innerlijk leiderschap durven nemen - hoe lastig een onderwijssituatie ook lijkt.
Met warmte, helderheid en internationale ervaring begeleidt Hélène leraren bij hun groei – zodat zij niet alleen zichzelf, maar ook hun leerlingen helpen opbloeien in een zorgzame schoolcultuur.
