Versterk je Traumasensitieve Skills met Storytelling

Voor teams in nieuwkomersonderwijs


Inspirerende methode waarmee je stevig voor de groep staat vanuit je eigen narratief in nieuwkomersonderwijs

Plan een kennismaking

Word een expert in nieuwkomersonderwijs


Met het programma Versterk je Traumasensitieve Skills met Storytelling van traumapedagoog, humanitair werker en auteur Hélène van Oudheusden versterk je jouw kwaliteiten in traumasensitief lesgeven aan nieuwkomers.


Je wordt specialist en aanspreekpunt binnen jouw school en bestuur voor onderwijs aan kinderen uit verschillende culturele achtergronden. Als veranderaar breng je nieuwkomersonderwijs in jouw bestuur naar een hoger niveau.



Uitdagingen in nieuwkomersonderwijs


Onderwijs aan kinderen waarvan je de achtergrond niet kent, brengt uitdagingen met zich mee. Veelvoorkomende vragen van leraren en zorgmedewerkers zijn:


  1. Welke trauma's dragen mijn leerlingen met zich mee?
  2. Wanneer is sprake van trauma en wat moet ik dan doen?
  3. Mag ik wel of niet naar de achtergrond van leerlingen vragen?
  4. Hoe kan ik meer traumasensitief lesgeven?
  5. Hoe begrens ik mijn neiging om over mijn grenzen te gaan?
  6.  Hoe ga ik om met andere gewoontes waar ik persoonlijk moeite mee heb?
  7. Wat doe ik als een meisje van haar moeder niet alleen met een mannelijke leerkracht in het lokaal mag zijn?
  8. Waarom word ik zelf zo emotioneel als ik het thuisverhaal van mijn leerling hoor?
  9. Wat kan ik doen als een leerling mij negeert en tegen een collega wel praat?


Inhoud training


Deze twee niveaus staan voor je klaar.


Level 1: Versterk je Traumasensitieve Skills


Verdiep je basiskennis over lesgeven aan kinderen waarvan je de achtergrond niet kent en versterk je interactie met leerlingen, ouders en collega's.


Je ontvangt actuele training in:

  1. Theoretische basis van traumasensitief lesgeven
  2. 25 Tools voor traumasensitief onderwijs
  3. 5 Interventies voor zelfzorg in de klas
  4. 3 Oefeningen voor sociaal-emotioneel leren
  5. Zorgplan op maat
  6. To-the-point leervragen stellen en beantwoorden
  7. Q&A over praktijkvragen


Het resultaat is dat je:

  1. Een veilig pedagogisch klimaat creëert
  2. Actuele tools voor nieuwkomersonderwijs beheerst
  3. Collega's kunt begeleiden met casuïstiek
  4. Je persoonlijke groei als leraar of zorgmedewerker versterkt
  5. Leerlingen gedifferentieerd lesgeeft
  6. Aanspreekpunt wordt voor onderwijs aan nieuwkomers binnen je school


Level 1 bestaat uit het boek 'Lesgeven aan nieuwkomers' en uit een e-learning en workshop die op maat worden gemaakt voor jouw team.



Level 2: Storytelling in nieuwkomersonderwijs 


Het is tijd om de verandering te starten die zo nodig is op school. Ontdek hoe je jouw persoonlijke en professionele verhaal kunt vernieuwen en versterken, zodat je met meer vertrouwen en impact werkt in nieuwkomersonderwijs.


Je ontvangt verdiepende training:

  1. Je onderzoekt en vernieuwt je persoonlijke verhaal: waar zit jouw groei?
  2. Je kent de cyclus van veranderprocessen als onderdeel van jouw storytelling
  3. Je stemt nieuwkomersonderwijs af op de verhalen van je leerlingen waarin je actuele maatschappelijke uitdagingen zoals verruwing en snelle veranderingen meeneemt, binnen het grotere narratief van onze samenleving
  4. Je herkent signalen die aangeven dat je toe bent aan een nieuw hoofdstuk
  5. Je ontwikkelt moed en daadkracht om naar voren te stappen en jouw vernieuwde verhaal te delen
  6. Je communiceert authentiek vanuit je eigen narratief


Het resultaat is dat je samen:

  1. Een compassievolle, traumasensitieve leeromgeving creëert waarin elk kind zijn eigen verhaal kan delen en ontwikkelen
  2. Nieuwe talenten bij jezelf ontdekt die bijdragen aan jouw professionele groei
  3. De regie over jouw interne dialoog opnieuw neemt, passend bij wie je nu bent
  4. Proactief ruimte inneemt en meedenkt binnen het schoolverhaal
  5. Direct stappen zet met helderheid binnen de zorgstructuur, als deel van jouw nieuwe hoofdstuk
  6. Een community bouwt van krachtig, compassievol onderwijs, waarin de verhalen van leerlingen en leraren samenkomen en verbinden


Level 2 bestaat uit een live workshop en 1:1 mentoring op maat voor jouw team.


Samenwerken

Plan je kosteloze kennismakingsafspraak en ik neem met je door wat de volgende stap is in jullie professionele groei in nieuwkomersonderwijs.



Maak je kennismakingsafspraak



Inhoud

Mentortraject voor Teams
Lesgeven aan Nieuwkomers


  • Boek 'Lesgeven aan nieuwkomers'
    van Hélène van Oudheusden
  • Workshops Level 1 & Level 2
  • 1:1 Mentoring
  • Studiereis Lesbos





























Word een expert in nieuwkomersonderwijs


Met het programma Versterk je Traumasensitieve Skills met Storytelling  van traumapedagoog, humanitair werker en auteur Hélène van Oudheusden versterk je jouw kwaliteiten in traumasensitief lesgeven aan nieuwkomers.


Je wordt specialist en aanspreekpunt binnen jouw school en bestuur voor onderwijs aan kinderen uit verschillende culturele achtergronden. Als veranderaar breng je nieuwkomersonderwijs in jouw bestuur naar een hoger niveau.



Uitdagingen in nieuwkomersonderwijs


Onderwijs aan kinderen waarvan je de achtergrond niet kent, brengt uitdagingen met zich mee.


Veelvoorkomende vragen van leraren en zorgmedewerkers zijn:


  1. Welke trauma's dragen mijn leerlingen met zich mee?
  2. Wanneer is sprake van trauma en wat moet ik dan doen?
  3. Mag ik wel of niet naar de achtergrond van leerlingen vragen?
  4. Hoe kan ik meer traumasensitief lesgeven?
  5. Hoe begrens ik mijn neiging om over mijn grenzen te gaan?
  6. Hoe ga ik om met andere gewoontes waar ik persoonlijk moeite mee heb?
  7. Wat doe ik als een meisje van haar moeder niet alleen met een mannelijke leerkracht in het lokaal mag zijn?
  8. Waarom word ik zelf zo emotioneel als ik het thuisverhaal van mijn leerling hoor?
  9. Wat kan ik doen als een leerling mij negeert en tegen een collega wel praat?


In het programma Lesgeven aan Nieuwkomers word je expert in nieuwkomersonderwijs.



Inhoud training


Deze twee niveaus staan voor je klaar.


Level 1: Versterk je Traumasensitieve Skills


Verdiep je basiskennis over lesgeven aan kinderen waarvan je de achtergrond niet kent en versterk je interactie met leerlingen, ouders en collega's.


Je ontvangt actuele training in:

  1. Theoretische basis van traumasensitief lesgeven
  2. 25 Tools voor traumasensitief onderwijs
  3. 5 Interventies voor zelfzorg in de klas
  4. 3 Oefeningen voor sociaal-emotioneel leren
  5. Zorgplan op maat
  6. To-the-point leervragen stellen en beantwoorden
  7. Q&A over praktijkvragen


Het resultaat is dat je:

  1. Een veilig pedagogisch klimaat creëert
  2. Actuele tools voor nieuwkomersonderwijs beheerst
  3. Collega's kunt begeleiden met casuïstiek
  4. Je persoonlijke groei als leraar of zorgmedewerker versterkt
  5. Leerlingen gedifferentieerd lesgeeft
  6. Aanspreekpunt wordt voor onderwijs aan nieuwkomers binnen je school


Level 1 bestaat uit het boek 'Lesgeven aan nieuwkomers' en uit een e-learning en workshop die op maat worden gemaakt voor jouw team.



Level 2: Storytelling in nieuwkomersonderwijs 


Het is tijd om de verandering te starten die zo nodig is op school. Ontdek hoe je jouw persoonlijke en professionele verhaal kunt vernieuwen en versterken, zodat je met meer vertrouwen en impact werkt in nieuwkomersonderwijs.


Je ontvangt verdiepende training:

  1. Je onderzoekt en vernieuwt je persoonlijke verhaal: waar zit jouw groei?
  2. Je kent de cyclus van veranderprocessen als onderdeel van jouw storytelling
  3. Je stemt nieuwkomersonderwijs af op de verhalen van je leerlingen waarin je actuele maatschappelijke uitdagingen zoals verruwing en snelle veranderingen meeneemt, binnen het grotere narratief van onze samenleving
  4. Je herkent signalen die aangeven dat je toe bent aan een nieuw hoofdstuk
  5. Je ontwikkelt moed en daadkracht om naar voren te stappen en jouw vernieuwde verhaal te delen
  6. Je communiceert authentiek vanuit je eigen narratief


Het resultaat is dat je samen:

  1. Een compassievolle, traumasensitieve leeromgeving creëert waarin elk kind zijn eigen verhaal kan delen en ontwikkelen
  2. Nieuwe talenten bij jezelf ontdekt die bijdragen aan jouw professionele groei
  3. De regie over jouw interne dialoog opnieuw neemt, passend bij wie je nu bent
  4. Proactief ruimte inneemt en meedenkt binnen het schoolverhaal
  5. Direct stappen zet met helderheid binnen de zorgstructuur, als deel van jouw nieuwe hoofdstuk
  6. Een community bouwt van krachtig, compassievol onderwijs, waarin de verhalen van leerlingen en leraren samenkomen en verbinden


Level 2 bestaat uit een live workshop en 1:1 mentoring op maat voor jouw team.


Samenwerken

Maak je kennismakingsafspraak en zet de volgende stap in je professionele groei in nieuwkomersonderwijs.


Maak je kennismakingsafspraak

Inhoud

Mentortraject voor Teams
Lesgeven aan Nieuwkomers


  • Boek 'Lesgeven aan nieuwkomers' van Hélène van Oudheusden
  • Workshops Level 1 & Level 2
  • 1:1 Mentoring
  • Studiereis Athene




Over de trainer


Hélène van Oudheusden is internationaal pedagogisch coach en adviseur nieuwkomersonderwijs. Ze schreef Lesgeven aan nieuwkomers (o.a. vertaald als Teaching Refugee Children en Unterricht für Migrantenkinder) en organiseert sinds 2017 onderwijsreizen naar Lesbos.


In haar trainingen en mentorships helpt ze leraren hun persoonlijk leiderschap te versterken en een positieve impact te maken op school.


Haar betrokkenheid bij nieuwkomersonderwijs ontstond in 2006 op scholen in sociaal zwakke wijken van Den Haag. In 2015 hielp ze op Lesbos mee als één van de first responders bij de opvang van vluchtelingen. Die ervaring vormde de start van een diepe persoonlijke en professionele reis.


Met warmte, helderheid en internationale ervaring begeleidt Hélène leraren bij hun groei – zodat zij niet alleen zichzelf, maar ook hun leerlingen helpen opbloeien in een zorgzame schoolcultuur.


Hélène is auteur van Lesgeven aan nieuwkomers.

Haar nieuwe boek Verbindende Waarden op School verschijnt in januari 2026.


Maak je kennismakingafspraak



Maak vanuit je hart het verschil in traumasensitief lesgeven


- Hélène van Oudheusden




Over de trainer


Hélène van Oudheusden is internationaal pedagogisch coach en adviseur nieuwkomersonderwijs. Ze schreef Lesgeven aan nieuwkomers (o.a. vertaald als Teaching Refugee Children en Unterricht für Migrantenkinder) en organiseert sinds 2017 onderwijsreizen naar Lesbos.


In haar trainingen en mentorships helpt ze leraren hun persoonlijk leiderschap te versterken en een positieve impact te maken op school.


Haar betrokkenheid bij nieuwkomersonderwijs ontstond in 2006 op scholen in sociaal zwakke wijken van Den Haag. In 2015 hielp ze op Lesbos mee als één van de first responders bij de opvang van vluchtelingen. Die ervaring vormde de start van een diepe persoonlijke en professionele reis.


Met warmte, helderheid en internationale ervaring begeleidt Hélène leraren bij hun groei – zodat zij niet alleen zichzelf, maar ook hun leerlingen helpen opbloeien in een zorgzame schoolcultuur.


Hélène is auteur van Lesgeven aan nieuwkomers.

Haar nieuwe boek Verbindende Waarden op School verschijnt in januari 2026.


Plan je kennismaking

Testimonials Lesgeven aan Nieuwkomers



"De samenwerking met Hélène van Oudheusden is fijn omdat er veel ruimte voor inhoudelijke afstemming en overleg is. Dit maakt dat de leergang aansluit bij de ontwikkeling van onze medewerkers."


Kelly Rosendahl, OPONOA Academie, Borculo

"Ik ben tevreden over de workshop Innerlijk leiderschap van Hélène van Oudheusden. Collega’s hebben het boek en de e-learning doorgenomen, waarna we de studieochtend met workshop volgden. Hierna is er verandering te zien in de onderstroom bij het team. Collega's denken nu actiever mee en nemen meer initiatief.   Ik ben blij dat we deze scholing zo aangeboden hebben."


Jinnie Bodt, Teamleider Winterswijk

"Vorige week met mijn team een mooie maatwerkbijeenkomst gevolgd van traumaspecialist Hélène van Oudheusden. Hélène is een prettige spreker om naar te luisteren.

Na haar introductie over innerlijk leiderschap nemen, gingen we aan de slag met een sterke groepsopdracht. Traumasensitief lesgeven is en blijft zeer actueel en de Toolbox “Traumasensitief lesgeven” van Hélène van Oudheusden, met bijbehorende bijeenkomsten, raad ik dus zeker aan voor teams!"
               

Ronald van Veen, Teamleider Wolfert College, Rotterdam


"Het was prettig om in de workshop 'Traumasensitief lesgeven' samen te bezinnen op zelfzorg. We hebben direct stappen gezet voor meer helderheid in de interne zorgstructuur.  Fijn ook om te praten over lastige onderwerpen.


Bij Hélène hoef je niet politiek-correct te antwoorden, dat geeft vrijheid om jezelf te uiten en om nieuwe oplossingen te vinden.


Hélène kan goed luisteren en hangt boven de situatie om vanuit adelaarsperspectief feedback te geven."
             

Sandra Molhoek - van de Camp
Docent Het Hooghuis, Oss


 "Het is plezierig samenwerken met Hélène. Ze heeft een groot hart voor kinderen, verstand van onderwijszaken en staat met beide benen in de praktijk.


She teaches what she preaches.


Of het om strategisch overleg gaat of over advies aan een schooldirecteur. Je denkt gewoon: bel Hélène even."


Iwan Specht, projectmanager Nieuwkomers,

Gemeente Rotterdam


Voor wie

  • Schoolleiders
  • Leraren (+NT2/OKAN)
  • Zij-instromers
  • Onderwijsassistenten
  • SMW'ers
  • Zorgcoördinatoren
  • Kinderpsychologen
  • Schoolpsychologen
  • Orthopedagogen


De training is het meest geschikt voor positieve teams met een can do houding van deelnemers.


Hélène van Oudheusden werkt(e) onder meer samen met



Nederland

  • ISK Nova College, Amstelveen
  • Gemeente Rotterdam
  • LOWAN-VO
  • Taalschool Gezellehoek, Roosendaal
  • Waldorf School Mareland, Leiden
  • Hogeschool Avans-Fontys, Tilburg
  • ING Nederland

Zwitserland

  • RADIX Gesunde Schulen

België

  • De Vinderij, Lokeren
  • Stedelijk Onderwijs Antwerpen

Griekenland

  • English School of Aphrodite Vati, Lesbos
  • UNHCR Greece
  • Save the Children
  • Lesvos Solidarity/Pikpa

Zuid-Afrika

  • Primary School, Langa Township, Kaapstad

eSwatini (Swaziland)

  • Primary School